«104 Γαμημένες Τρίτες» του Γιώργου Χατζηχρήστου

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου ώρα 20:30

   Ένα χαλασμένο καζανάκι. Δέκα κιλά δαμάσκηνα. Ένα ελαφρώς χρησιμοποιημένο φακελάκι μέντα. Είκοσι αυγά σε μια κατσαρόλα: δέκα καμένα και δέκα άβραστα, αυτά του πάνω ορόφου. Τα υλικά από τα οποία συντίθενται τα μεγάλα πολιτικά και φιλοσοφικά διλήμματα. Πόσα ζητήματα πολιτικής φιλοσοφίας μπορεί να κρύβονται πίσω από μια συγκατοίκηση δύο καθημερινών ανθρώπων σε μια γκρι καθημερινότητα μιας μητρόπολης, όπως το Λονδίνο; Δύο ανθρώπων που παρακολουθούν την πρώιμη νεότητά τους να αφήνεται πίσω σε έναν τόπο που κοιτάζει μόνο μπροστά…




    Μέχρι πρόσφατα, ακούγαμε κατά βάση τι μας έλεγε η φιλοσοφία για το θέατρο. Νομίζω ότι πλέον έχουμε στρέψει περισσότερο την προσοχή μας στο τι μπορεί να μας πει το θέατρο για την πολιτική φιλοσοφία. Και αυτό είναι μια πολύ δημιουργική διαδικασία».



    Αυτόν τον συνδυασμό ήθελε να αναδείξει και μέσα από το έργο. «Η αναζήτηση θεατρικών εργαλείων για να μιλήσω για ζητήματα πολιτικής φιλοσοφίας αποδείχθηκε πολύ μεγαλύτερη πρόκληση από ότι αρχικά περίμενα. Πρώτα και κύρια γιατί υπάρχει αυτό που στο θέατρο ονομάζουμε θεατρική οικονομία και σχετίζεται με έναν διαφορετικό χώρο και χρόνο. Ο διαφορετικός χώρος έχει να κάνει αφενός με τον κειμενικό χώρο ο οποίος προφανώς δεν σου επιτρέπει μακροσκελείς στοχασμούς. Ό,τι έχεις να πεις πρέπει να το πεις μέσα από διαλόγους. Αφετέρου σε μια δεύτερη χωρική δυσκολία, αυτοί οι διάλογοι προέρχονται από τα στόματα των ηρώων, που εν προκειμένω στο έργο είναι κάποιοι μικροαστοί που ζούνε στο Λονδίνο. Πώς να θέσεις ζητήματα ηθικής και φιλοσοφίας σε ένα τέτοιο πλαίσιο; Κάποιες στρατηγικές βοηθούν, όπως οι ιδιότητες των δύο βασικών ηρώων -ο Ρόουζ ως συγγραφέας και ο Πέκαμ ως κομμουνιστής- που δίνουν μια αφορμή για να τεθούν τέτοια ζητήματα, φυσικά με σημαντική έκπτωση στο ύφος του στοχασμού».



    Και εδώ έρχεται ο θεατρικός χρόνος να το εκτροχιάσει εντελώς, καθώς ακόμα κι αν βρεις τις αφορμές και τα κατάλληλα στόματα για να θέσεις τέτοιες προβληματικές πρέπει να το κάνεις μέσα σε έναν θεατρικό χρόνο που είναι αδυσώπητος και δεν συγχωρεί μακροσκελείς μονολόγους. «Ακόμα και έχοντας στο μυαλό μου όλους αυτούς τους περιορισμούς, πάλι νομίζω ότι υπάρχουν δύο τρία σημεία στις Τρίτες στα οποία ο φιλοσοφικός στοχασμός μπορεί να λειτουργεί εις βάρος του θεατρικού χρόνου. Το άφησα συνειδητά, γιατί νομίζω ότι…αυτός είμαι. Και η προσωπική ταυτότητα ίσως να δικαιολογεί και κάποιες εκπτώσεις στη θεατρική οικονομία. Θα φανεί στο χειροκρότημα υποθέτω».



    Ο τίτλος του βιβλίου κινεί το ενδιαφέρον από την πρώτη στιγμή. Από πού αντλείται; «Αρχικά θα έλεγα ότι η αισθητική του τίτλου είναι αγγλοσαξονικής επιρροής, όπως αγγλικό είναι και το περιβάλλον στο οποίο κινούνται οι ήρωες του έργου. Στην αγγλική γλώσσα ο επιθετικός προσδιορισμός χρησιμοποιείται ευρέως όχι απλά ως βρισιά αλλά και για τονισμό. Βέβαια αντίθετα με το τι θα νομίζαμε, ο τίτλος δεν αποσκοπεί μόνο στο να προκαλέσει, αλλά αναδεικνύεται και οργανικά από την ίδια την υπόθεση του έργου. Το έργο ξεδιπλώνεται γύρω από τον χαρακτήρα που έχουν αυτές οι Τρίτες οι οποίες δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αλλιώς για τους δύο χαρακτήρες του έργου. Παρόλα αυτά, όταν σκέφτηκα πρώτη φορά τον τίτλο μου δημιουργήθηκαν μια σειρά ερωτήσεων: είναι καθωσπρέπει να υπάρχει ένας τέτοιος επιθετικός προσδιορισμός στον τίτλο ενός έργου; Θα μπορούσε κάτι τέτοιο να είναι προσβλητικό για τον αναγνώστη ή τον θεατή; Ή ακόμα πώς θα ακούγεται η προφορά του τίτλου σε μια πιο επίσημη συνθήκη; Σαν γνήσιο παιδί της φιλοσοφίας, με ενδιαφέρουν κατά βάση τα ερωτήματα και όχι οι απαντήσεις τους. Συνεπώς και μόνο που αυτός ο τίτλος μου γέννησε τόσο πολλά ερωτήματα αισθητικής και ηθικής κέρδισε κάπως ενστικτωδώς τη θέση του εκεί. Αν αντίστοιχα ερωτήματα δημιουργηθούν στον αναγνώστη ή τον θεατή αυτή θα είναι μια πρώτη νίκη του έργου», καταλήγει ο συγγραφέας.


    Οι εκδόσεις Σαιξπηρικόν και το θεατρικό εργαστήρι Τεχνουργείο πραγματοποιούν την παρουσίαση του θεατρικού έργου την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου στις 8.30μμ στον χώρο του Τεχνουργείου (Αγίου Δημητρίου 121).

πηγή https://www.makthes.gr/43-1733506041-f34jwwfysr-734720

Κυριακή Τσολάκη

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις